zondag 1 juli 2012

Babymuts met knoop


Ik zag zo'n soort muts al op internet voorbij komen. En dacht dat moet niet moeilijk zijn, maar ik had me er nog niet toe aangezet om zelf uit te vogelen hoe ik de muts zou moeten maken (en dan vooral de maatvoering). Maar toen kreeg ik een lading babykleding van mijn zus, met daarbij ook mutsen. Ook de knoopmuts. Dat maakte het me een stuk gemakkelijker. Ik tekende de muts over en zette het in elkaar. Misschien willen anderen mee profiteren, dus maakte ik meteen een handleiding van deze knoopmuts:

Stap 1: Het patroon
De foto is niet geheel duidelijk dus hier de maten:
De onderkant is 17 cm breed, de lengte is 32 cm.
Het patroon is inclusief 0,5 cm naad.
Bij 4 cm is het 16 cm breed
Bij 10 cm is het  14,5 cm breed
Bij 15 cm is het 9 cm breed
Bij 20 cm is het 4,5 cm breed
Bij 30 cm is het 3 cm breed


Wanneer je het patroon getekend hebt, dan moet je het doorknippen op de 4 cm lijn. Deze 4 cm is de band van de muts.


Stap 2: Patroon knippen
Knip de beide onderdelen 2 keer uit. De band leg je aan de lange kant (17 cm) aan de stofvouw.


Stap 3: Muts naaien
Naai de onderdelen met de goede kant op elkaar.
Maak daarna knipjes in de bochten, zodat het er straks beter uit ziet na het keren.


Vouw na het keren de band nog eens dubbel.


De band doe je om de muts heen en naai je vast.


Ik vouwde de naad naar binnen en stikte de naad door, zodat je de losse randen van de naad niet ziet.
Een andere manier (en mooiere manier denk ik) is om de band aan de binnenkant van de muts vast te spelden, dus precies andersom dan ik gedaan had. Na het naaien vouw je de band naar de buitenkant en stik je deze door. Dan zit de naad tussen de band en de muts in ipv aan de binnenkant van de muts.
Knoop erin en klaar.




4 opmerkingen:

  1. Dank je voor de uitleg, dit zijn schattige mutsjes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk patroon, voor welke maat/leeftijd is dit?
    Weetje ookhoeik het patroon moet aanpassen voor een grotere of kleinere maat?

    BeantwoordenVerwijderen